dilluns, 25 de setembre del 2017

Creació d'endevinalles

Bon dia a tots. espere que disfrutareu molt del vostre cap de setmana.

Hui, a 25/09, hem començat la classe que vam deixar darrere l'anterior dia, aquesta ha tractat de la creació d'endevinalles on hem destacat a Gianni Rodari com a autor prioritari i com a alguns exemples a classe, podem destacar:
Una cosa blanca, blanca,
que tota la gent escampa.
Una cosa negra, negra, 
que tot ho arreplega.

Ma mare és tartamuda,
mon pare cantador;
vestisc blanc per fora 
i tinc sang groga al cor.

Primerament, em parlat de com s'ha de crear una endevinalla per poder mostrar-la a la resta de la classe. L'estructura que hem seguit, ha sigut la següent:
1) Operació estranyament: triar l'objecte a partir del qual volem crear l'endevinalla. Descrivim l'objecte com si l'haguérem vist per primera vegada.
-  EXEMPLE: (la lluna) és redona quan és plena.
2) Comparació i associació: comparem l'objecte descrit amb altres que tinguen algun dels trets que hem comentat.
- EXEMPLE: (la lluna) és redona com una moneda, un formatge, un plat...
3) Metàfora final: combinem els elements més adqueats del punt anterior per construir l'endevinalla.
- EXEMPLE: (la lluna) és com un formatge que la nit es menja a quarts.
4) Donar forma atraient a la definició misteriosa preferiblement rimada.
A continuació, hem inventat dues endevinalles i posar el procés que hem seguir per poder fer-la. Les nostres creacions han sigut aquestes:

Per crear aquesta endevinalla, hem seguit aquest procés:
Primer, hem seleccionat l'objecte, en aquest cas, un caragol. Després, hem seleccionat les característiques més destacades de l'animal: és lent, té closca, antenes, és bavós, ix quan plou i li agrada l'aigua. Finalment, hem pensat en altres objectes amb qui podíem comparar-lo: en una casa per la seua closca, en una motxilla pel mateix motiu, en una tortuga per ser similars a nivell físic, i en una serp per arrosegarse.
La següent endevinalla ha sigut:

El procés que hem seguit, és molt paregut a l'anterior, primer hem seleccionat l'objecte que volíem retratar, que és un meló d'aigua. Després, hem definit les seues característiques: és redó, roig, refrescant, té llavors negres, és verd i té aigua. A continuació, hem establert les comparacions: verd esperança, roig com el vi, es menja a l'estiu, és redó com una pilota...

Aquestes han sigut les nostres creacions, espere que vos agraden moltíssim, tant com a nosaltres. Ens veiem en la pròxima classe.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada