Com bé haveu vist en publicacions anteriors, Gianni Rodari amb La gramàtica de la fantasia és un dels precursors d'aquest gènere.
És clar, que és una activitat totalment relacionada amb la narrativa que estem donant i consisteix en proporcionar a l'alumnat l'estructura del conte a partir de les preguntes que hem d'anar contestant.
Les preguntes es basen en l'estructura del conte de fades seguint rondalles escrites per Vladimir Propp.
Ens basem en la proposta de: Dolors Badia, Núria Vilà i Montserrat Vilà, Contes per fer i refer. Recursos per a la creativitat.
Les preguntes que hem seguit han sigut les següents:
1. Qui és l'heroi?
- Príncep.
- Viatger.
- Nen Petit.
- Mariner.
2. Què pot desitjar o què li pot faltar per a ser feliç?
- La saviesa.

- Tresor.
- Remei.
- Cosa que li han furtat.
3. Qui aconsella o ajuda a l'heroi?
- Una fada.
- Un mag.
- Animal.

- Viatger.
4. Com marxa cap a l'aventura?
- Es perd al bosc.
- A cavall.
- Amb una estora voladora.
- De polissó en un vaixell.
- Disfressat.
5. Qui troba pel camí?
- Una fada.
- Un animal.

- Xica jove.
6. Quines proves o obstacles troba l'heroi pel camí?
- Animals hostils.
- Malalties.
- Obstacles naturals.
- Enigmes.
- Combats, lluites, encanteris...
7. On arriba al final del seu viatge?
- A una illa.
- A un castell.
- Un altre planeta.
- Un país o un regne desconeguts.

8. Allí viu el seu adversari. Com és?
- Un rei o reina malvats.
- Un bandit o lladregot.
- Un monstre, un diable.
- Un mag, un gegant, un nan.
- Un extraterrestre.
9. Primer l'heroi és vençut. Com?
- Ferit, deixat per mort.
- Empresonat.
- Exposat a un gran perill.
- Víctima d'un encantament.
- Enganyat...
10. Com l'ajuda el seu amic?
- Curant-lo.
- Alliberar-lo.
- Donant-li un consell.
- Donant-li una arma.
- Contant-li un secret.
- Enganyant l'enemic.
Després havíem d'explicar com l’heroi s’enfronta una vegada més amb el seu enemic, però ara per a vèncer-lo i apoderar-se d’allò que havia anat a buscar.
12. L’heroi torna cap a sa casa, però és perseguit pels aliats del seu enemic. Quins poden ser els últims obstacles?
- Els germans de l'enemic.
- Soldats armats.
- Éssers fantàstics.
- Emboscades o trampes...
Finalment, havíem de fer un final lliure on la història terminara.
Nosaltres hem triat a un viatger que viatjava per tot el món en busca d'un remei i aquest viatger no li temia a res.
Amb aquest començament, hem iniciat la nostra història i l'hem passat a la resta de la classe. Quan ha arribat, el relat tenia aquesta forma:
Com poden veure, la forma del relat ha quedat molt divertida i graciosa, ja que com era un conte embastat, cadascun ha aportat un aspecte diferent al conte seguint els passos anteriors.
A continuació, i per finalitzar la sessió de hui, hem fet una activitat relacionada amb aquest fragment de text:
El fragment tracta d'un mag que fabrica una màquina de fer estels ja que no té diners per poder menjar. Aquesta màquina la du a una fira per guanyar diners, però no aconsegueix cap perquè a ningú l'interessa fer estels.
Finalment, com no té menjar, converteix la màquina en una altra per fer formatge.
Hem considerat que als nostres futurs alumnes els cridarà l'atenció aquests fets:
- Màquina per fer estels.
- Que la màquina es transforme en una altra per fer formatge.
La veritat és que trobem pocs aspectes de la vida quotidiana, potser l'espai en el qual es desenvolupa la història.
Com podem observar, està totalment relacionat amb el realisme fantàstic, però sobretot amb la fantasia.
Ens veiem el pròxim dia a la volta del pont! Gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada