Dolors Pellicer, M. (2003). Versos diversos. Alzira: Bromera (Col·lecció "L'Elefant", 5), 104 p.

Seguint la seua línia d'escriptora, cal dir que és un membre actiu del Col·lectiu de Mestres de la Safor i l'Escola d'Estiu Marina-Safor, on ha fet classes sobre animació lectora.
L'autora afirma que la ciència que va estudiar, l'ajudat moltíssim a expressar sentiments, emocions i pensaments, per aquest motiu va decidir expressar les seues paraules en versos.
A partir de l'any 1988, va començar a publicar obres com és el llibre Xé, quins peus! Anys després, va publicar-ne altres com Fil que penja (1989), que va quedar finalista del premi Enric Valor. Altres que podem destacar són: El gegant Romuald (1992) i Com una cabra (2000).
Respecte a l'il·lustrador, Josep Ferrer i Pérez, podem dir que actualment és professor de Primària ja que va estudiar Magisteri a la Universitat de València. Viu a Pego i és membre organitzador de l'Escola Marina-Safor. Per aquesta raó, col·labora en les il·lustracions i també en els dissenys del Butlletí Informatiu de Mestres de la Safor. Moltes de les seues il·lustracions estan relacionades amb l'autora Maria Dolors Pellicer i podem destacar algunes obres com: Xé, quins peus! (1988), El xiquet de cotó en pel (1992) i Com una cabra (2001).
D'una banda, farem un petit argument del llibre.
Versos diversos, el títol de l'obra, és plenament un reflex del seu contingut, ja que trobem 50 poemes amb rimes que tracten diferents temes, des de l'amor o l'amistat fins als somnis o crítiques a la societat actual. Tot i això, també trobem poemes que es refereixen a les festes populars i fins i tot a les penúries del món actual com la fam o la immigració.
A més, podem distingir a mesura que anem llegint, diverses parts que forma el llibre. Els primers poemes ens parlen totalment de la poesia en sí, expressant-la amb una mena de sentiments i relacionant-la amb fenòmens atmosfèrics tals com la nit o les estrelles.
A la segona part del llibre, trobem poemes escrits com endevinalles d'animals o festes típiques del nostre País Valencià. En aquesta part, l'autora ens parla de la fam i de temes més relacionats amb els éssers humans.
Per últim, a partir de la meitat, arribem a la part on les estacions i l'oratge agafen el paper més protagonista. Podem dir, que es tracta d'un llibre per a xiquets i xiquetes on cadascun trobarà segur un poema que li agrade.
D'altra banda, valorarem el llibre tenint en compte diversos aspectes. Primerament, ens fixarem en la temàtica que tracta el relat. Com bé s'ha mencionat anteriorment, es tracta d'una obra amb "versos diversos", per tant, no podríem distingir simplement una temàtica. Alguns dels temes que es tracten a l'obra són: l'amor, la poesia expresada amb sentiments, la solidaritat, la fam, les estacions de l'any, crítiques socials, el canvi climàtic, endevinalles en sí dels animals i menjars típics de les nostres terres. És molt important destacar que la il·lustració del llibre està completament relacionada amb el primer poema del llibre, que ens parla de la poesia.
Podem destacar que es tracta d'una obra tant realista com de ficció on s'aconsegueix plenament bellesa en uns versos curts, que ens transmeten molt.
Versos diversos tracta la recopilació de distints poemes d'art menor, per tal de ser més fàcils de llegir pels més petits. A més, la llargària de les estrofes canvia depenent la temàtica tractada.
Un aspecte important, és els diferents sentiments que cadascun dels poemes pot transmetre.
El llibre estaria adreçat a xiquets a partir de 10 anys, és a dir, a partir del segon cicle, ja que el llenguatge i els esquemes mètrics d'art menor, fan que el llibre siga molt adequat per apropar als més petits a la poesia. Per altra part, són poemes que podrien ser utilitzats molt fàcilment en l'aula per fer que es memoritzen. Considere essencial aquest llibre perquè com sabem, la poesia és un dels gèneres que més poc es tracta a Educació Primària fent que els xiquets puguen arribar a rebutjar-la. A més a més, és una obra molt adequada per reflexionar als nostres alumnes sobre la societat o la importància de l'ecologia i tot i tractar els temes d'una manera fantasiosa, són poemes totalment versemblants on els valors positius adquireixen protagonisme.
Al marge de tot açò, destacar com es compara en un dels poemes la poesia amb una fada, així adquireix un paper protagonista durant tota l'obra ressaltant l'única protagonista femenina que hi trobem. L'autora l'utilitza per introduir-nos en un món diferent. Per expressar-la, utilitza la personificació comparant-la amb una fada que pot tindre diversos sentiments i es pot entendre de diverses maneres segons la persona que estiga llegint-la.
Respecte a l'estructuració del llibre, podem dir que podríem diferenciar com tres parts on es canvia totalment de temàtica, com bé s'ha dit anteriorment, propi d'un llibre del gènere poètic. S'utilitza una estructuració correcta ja que l'infant té una major capacitat de comprensió i d'anàlisi del vers.
Com sabem, al ser una obra poètica, les interpretacions depenen molt de la persona que estiga davant del llibre, fent que aquest gènere siga únic.
A més, un aspecte molt important del llibre són les seues il·lustracions. Aquestes, són en blanc i negre, però estan molt relacionades amb el text que s'està llegint. Açò és molt important ja que fa que el xiquet puga relacionar text-imatge mentres va llegint i li serà molt més fàcil imaginar-se el context de l'escrit i saber a què s'està referint l'autora en cadascun dels poemes i que els alumnes entenguen mots nous. Són il·lustracions molt divertides i atractives ja que no es troba el text en una pàgina i el dibuix en altra, sinó que forma part d'un tot on imatge i text es troben interrelacionades.
Per finalitzar, potser un aspecte negatiu del llibre seria la seua enquadernació. Sabem que tot i que ja els xiquets es troben al segon cicle de primària, ja no els fa falta un llibre de tapa dura, però tampoc una tapa molt blana com aquesta perquè poden trencar-la fàcilment. Tanmateix, la tipografia és molt clara i adequada a l'edat ja que es pot llegir el llibre amb gran facilitat i rapidesa. A més, el to melodiós que dóna la rima fa que la lectura siga molt divertida i entretinguda.
A tall de cloenda, mencionar els sentiments positius que ens ha transmet l'obra. Al tractar diversos poemes, fa que estigues atent/a al canvi de temàtica. Com sabem, la poesia no és un gènere que es tracte habitualment durant tot el nostre trajecte educatiu, per això, considere que aquest llibre el podríem usar com futurs docents per apropar als més petits i petites a la lectura de la poesia mitjançant moltes activitats que ens permet abarcar l'obra. A més, si tractem aquest gènere, farem que els nostres discents puguen endinsar-se dins d'un món diferent al qual ens trobem fent que els seus sentiments siguen més forts i que la seua imaginació siga abundant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada